خلاصه کتاب سختی کارهای سخت – بن هاروویتز – قسمت اول

معرفی کلی کتاب

بیشتر مردم در این باره حرف می زنند که چقدر عالی است که یک کسب و کار راه بیندازیم اما فقط بن هرویتز بطور وحشتناکی صادقانه در مورد سختی ایجاد یک کسب و کار صحبت کرده است.

در کتاب سختی کارهای سخت ، بن هرویتز، موسس شرکت اندرسون هارویتز و یکی از کارآفرینان محترم و با تجربه سلیکون والی داستان ایجاد ، فروش ، خرید ، مدیریت و سرمایه گذاری شرکتش را بعوان یک شرکت تکنولوژی محور برای ما ترسیم می کند و راهنمایی های ضروری و دانش عملی را برای سخت ترین مسائل عرضه می کند که در مدارس کسب و کار هیچ صحبتی از آنها نمی شود.

بلاگ او دارای میلیون ها طرفدار و خواننده است که به آنها برای ایجاد کسب و کار شخصی شون کمک می کند.

توصیه های او از تجربه شخصی او در ایجاد یک کسب و کار از مشارکت در تاسیس  اولین سرویس دهنده کلاد تحت عنوان LoadCloud و در پایان شرکت موفق سرمایه گذاری اندرسون هارویتز نشات میگیرد. این شرکت با مشارکت مارک اندرسون ، سوپراستار تکنولوژی و مخترع اولین بروزر محبوب اینترنتی تحت نام موزائیک تاسیس شد .

این تجربه ها یک داستان پیروزی پولیش شده نیست. او مشکلاتی که دارای پاسخهای ساده ای نیستند را بر اساس تجربه خود ، تحت تحلیل قرار می دهد و شامل:

  •  اخراج دوستان وفادار
  • چطور عناوین کاری را ترکیب کنیم و چطور آنرا مدیریت کنیم
  • اینکه آیا اوکی است که افرادی را از شرکتهای دوستان تان استخدام کنیم یا خیر
  • چطور روحیه خود را مدیریت کنیم در زمانی که تمام شرکت به شما وابسته است.
  • زمانی که افراد باهوش کارمند بدی هستید چه باید بکنیم
  • چرا اندرسون هارویتز ترجیح می دهد که موسس کسب و کار، مدیر عامل باشد و چطور یکی از آنها باشد.
  • آیا باید شرکت خود را بفروشید و چگونه

این کتاب در سایت goodreads امتیاز میانگین ۴٫۲۱ را توسط ۲۴ هزار  نفر گرفته است.

مطلب فوق برگرفته از سایت  goodreads می باشد.

میانبر دانش

  • هیچ میانبری برای رسیدن به دانش وجود ندارد ، به خصوص دانش حاصل از تجربه شخصی . دنبال کردن عقاید سنتی و تکیه بر میان بر ها میتواند از «هیچ چیز ندانستن» هم بدتر باشد
  • رهبری یعنی توانایی کشاندن کسی به دنبال خودت ، حتی اگر شده از سر کنجکاوی
  • اولویت بندی کارها : اگر بخواهیم همه کارها را با هم انجام دهیم از انجام مهمترین انها باز خواهی ماند

جذب سرمایه خصوصی

  • مهمترین قاعده جذب سرمایه خصوصی : به دنبال عرضه محصول به یک نفر باش . شما فقط به جواب مثبت یک سرمایه گذار احتیاج دارید پس به سی نفر دیگری که جواب منفی میدهند توجه نکنید .

چه کارهایی نمیکنیم؟!

معمولا در جلسه با کارکنان وقت زیادی صرف بازبینی و ارزیابی و بهبود تمام کارهایی میشود که انجام میدهید :ساختن محصول ،پشتیبانی مشتریان ، استخدام کارکنان و امثال اینها .اما گاهی اوقات باید تمرکزتان بر روی کارهایی باشد که انجام نمی دهید

راز موفقیت مدیر عاملی

توانایی تمرکز کردن و انجام بهترین حرکت در زمانی که هیچ حرکت خوبی وجود ندارد .

پیشنهادات در مواجهه با مخمصه

  • همه بار را تنهایی به دوش نکشید
  • منچ بازی نمیکنید ،‌این بازی شطرنج است .همیشه حرکتی برای رهایی از مخمصه وجود دارد
  • به اندازه کافی به بازی ادامه بدهید بلکه شانستان گل کرد
  • به خودتان نگیرید .وضعیت نامساعدی که در آن قرار دارید احتمالا کاملا تقصیر شماست :ارزیابی خودتان و دادن نمره مردودی کمکی به حل مخمصه نمیکند
  • اینجاست که معلوم میشود آدم چند مرده حلاج است :اگر میخواهید عالی باشید چالش کار همین است

مدیر عامل ها باید آن چیزی را بگویند که هست

توهم مثبت اندیشی : بزرگترین پیشرفت در نقش مدیر عاملی روزی بود که دست از مثبت اندیشی بیش از حد برداشتم

چرا باید همان چیزی را گفت که هست

۱- اعتماد

۲- هر چه ذهن های بیشتری روی مسائل دشوار کار کنند بهتر است

۳-خبر بد زود میپیچد اما خبر خوب کُند پخش می شود : در شرکتتان فرهنگی بسازید که تشویق کننده و نه تنبیه کننده افرادی باشد که مسئله را علنا مطرح میکنند .زیرا جای حل این مسائل همین جاست .

روش درست برکناری کارکنان

۱- نگاهتان رو به جلو باشد

۲-معطل نکنید :وقتی به این نتیجه رسیدید که باید تعدیل نیرو انجام دهید ، حد فاصل بین رسیدن به این نتیجه و انجام آن باید حتی الامکان کوتاه باشد

۳-دلیل تعدیل نیرو را به روشنی در ذهن خود داشته باشید

۴-مدیرانتان را پرورش دهید : مدیرها باید خودشان نیروهایشان را برکنار کنند .نمیشود این کار را به عهده واحد منابع انسانی و یا کارکنان سنگ دل تری سپرد

۵- همه شرکت را خطاب قرار دهید :پیش از تعدیل نیرو باید مدیر عامل با کل شرکت صحبت کند و جو را برای حمایت از مدیران آماده کند

۶- در معرض دید باشید ، حضور داشته باشید : به کارکنان تعدیل شده نشان دهید که قدر زحماتی که کشیده اند را میدانید

روش درست برکناری مدیران اجرایی

۱- نحلیل علل ریشه ای :

  • در تعریف اولیه آن سمت ضعیف عمل کرده اید
  • بیشتر بر مبنای نبود نقاط ضعف بوده است تا وجود نقاط قوت
  • برای گسترش کسب و کارتان استخدامش کرده اید اما تصمیمتان شتاب زده بود
  • برای آن سمت در حالت کلی استخدام کرده اید
  • مدیر شما نوع غلطی از بلند پروازی داشته است
  • نتوانسته اید آن مدیر را با خود یکپارچه کنید

۲-مواجهه با هیئت مدیره :

  • حمایت و توافق آنها را برای کار دشواری که پیش رو دارید جلب کنید
  • به دنبال نظر وتایید انها برای بسته مزایای پایان خدمت باشید
  • مواظب ابروی مدیر برکنار شده باشید

۳- آماده شدن برای گفتگو با مدیر برکنار شده :

  • دلایلتان را کاملا صریح بیان کنید
  • قاطع صحبت کنید
  • بسته مزایای پایان خدمت را تایید شده و آماده داشته باشید

۴-آماده سازی ارتباطات شرکت : ترتیب صحیح مطلع کردن شرکت به شرح زیر است

  • کسانی که مستقیما با آن مدیر کار میکنند
  • اعضای دیگر ستادی تان
  • بقیه کارکنان شرکت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.