چگونه پخش ، پخش می شود

چیزی حدود ۱۷ سال (از سال ۷۹ شمسی) است که در صنعت پخش کشور فعال هستیم البته در بخش نرم افزاری آن. اولین شرکت پخشی که پروژه اش را انجام دادیم ، یک انبار ۲۴ متری داشت (که البته در واقع انبار نبود. پذیرایی یک واحد آپارتمان بود که انبار شده بود) و آنطور که در خاطر دارم چیزی کمتر از هزار مشتری را سرویس می داد. امروزه این شرکت بیش از  ۲۲۰ هزار متر مربع فضای انبار دارد و به یکی از افتخارات صنعت توزیع و پخش کالا تبدیل شده است.

برای عزیزانی که با این صنعت آشنایی ندارند یک توضیح خیلی خلاصه تقدیم می کنم که صنعت پخش چیست  و چگونه کار می کند.

از زمانی که یک کالا در کارخانه تولید می شود تا زمانی که به دست مصرف کننده می رسد ، یک زنجیره وجود دارد که به آن زنجیره تامین گفته می شود. در مدل سنتی توزیع و پخش ، کارخانه (Factory) محصول تولیدی خود را به یک شرکت پخش تحویل می دهد و شرکت پخش آنرا بین عمده فروشان (کسانی که خرید های کلان و عمده انجام می دهند) توزیع می کند. عمده فروش یا به اصطلاح جهانی آن (Wholesaler) که معمولا منطقه ای کار می کردند دارای مشتریانی بودند که عمده آنها مغازه دارها (Retailer) بودند و در پایان این زنجیره ، مصرف کننده (Consumer) است که از مغازه دارها یا تک فروشها ، خرید می کند. در این مدل ساده شده زنجیره تامین از کارخانه تا مصرف کننده ۴ جزء داشت. در بعضی از صنایع نظیر صنعت کفش ، تعداد این زنجیره به ۶ حلقه نیز می رسد.

هر چقدر تعداد زنجیره تامین بیشتر شود ، با توحه به اینکه هر کدام از بخشهای زنجیره لازم است که سود (Margin) خود را داشته باشند ، هزینه تمام شده کالایی که دست مصرف کننده می رسد نسبت به هزینه تولید آن بیشتر می شود لذا در طی ۲۰ سال گذشته همواره سعی شده است این زنجیره کوچک تر شود. در این راستا، شرکتهای پخش به این سمت رفتند که از تعداد مشتریان عمده فروش خود کاسته و مستقیم به مغازه دارها فروش خود را انجام دهند. این یک تحویل بنیادی برای دهه گذشته این صنعت بود زیرا قبل از آن، یک شرکت پخش نهایتا با ۲۰۰ مشتری در سراسر کشور کار می کرد اما در ساختار جدید یا به اصطلاح رایج آن با پخش مویرگی ، یک شرکت پخش کشوری بایستی با بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مشتری طرف باشد و این موضوع مدیریت شرکت پخش را بسیار دشوار می کند گرچه در کنار آن حاشیه سود نیز افزایش می یابد و ریسک سوخت سرمایه نیز کاهش می یابد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بازی ای در سال ۱۹۶۰ در MIT اختراع می شود تحت عنوان The Beer Game که در این بازی ، همین مدل ساختار زنجیره تامین شبیه سازی شده است و در طول بازی آموزه های تفکر سیستمی آموزش داده می شود. بسیاری از شرکتهای معظم دنیا بدلیل اتفاقی که در همین بازی شبیه سازی می شود از بین رفته اند و یکی از این دلایل، زنجیره بزرگ تامین کالا بوده است. این بازی در کتاب پنجمین فرمان نوشته پیتر سنگه ، استاد دانشگاه MIT تشریح و آنالیز شده است و جالب است بدانید این بازی را چندین بار در شرکت PTC و نیز دانشگاه انجام دادیم و نتایج فوق العاده ای برای افرادی که در بازی مشارکت داشتند داشت. (سعی می کنم در یک پست مستقل این بازی را توضیح دهم). این بازی همچنان در مدارس کسب و کار دنیا بازی می شود و از آموزه های آن بهره برداری می گردد.

طی ۱۰ سال آینده این صنعت ، تحویل چشمگیری را شاهد خواهد بود و تمام تلاش خود را می کنیم تا به رشد صنعت کمک کنیم.

بزودی در همین بلاگ، انچه در راستای این تحول انجام می دهیم را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه پخش ، پخش می شود»

  1. سلام
    بسیار عالی بود
    لازم به ذکره که در حوزه های تولید و پخش نرم افزار هم متدولوژی های جدید و خیلی خوبی اومده که الان بیشتر شرکت های موفق مثل علی بابا و شرکت های تولید Erp دارن ازش استفاده میکنن مثل متد scrum که البته اونم باگ داره و میشه برطرفش کرد
    تو مبحث زنجیره تامین الان بیشتر تمرکز ها روی زنجیره تامین چند سطحی و همچنین شرایط فازی و عدم قطعیتشونه
    البته الان از مفهوم cross_dock مطرح شده که بیشتر شرکت های خودروسازی و یا واسطه ای مثل amazon دارن ازش استفاده که هم هزینرو کاهش میده و هم زمانو تحویلو خیلی کم میکنه
    برای کاهش هزینه و سود برای شرکت باید واسطه ها رو کم کرد و کاری کرد که ارتباط بین تولید کننده و مشتری کمتر بشه که اون هم بسته به نوع تولید شرکت و مشتری های شرکت راهه خودشو داره و همچنین crm که با scm(زنجیره تامین) ترکیب بسیار خوبی رو میسازن و بسیار هم کاربردیه

پاسخ دادن به محمدعلی مقدادیان لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 5 =