خلاصه کتاب سختی کارهای سخت – بن هاروویتز – قسمت آخر

مدیر عاملی دوران صلح و دوران جنگ

دوران صلح : دوران صلح در کسب و کار یعنی زمانی که شرکتی مزیتی بزرگ بر رقبایش در بازار اصلی اش داشته باشد و بازارش هم رو به رشد باشد . در دوران صلح رهبر ها باید فرصت های جاری را گسترش دهند و بیشینه کنند .

دوران جنگ : در این برهه شرکت در حال مقابله با تهدید قریب الوقوعی است که موجودیتش را به خطر می اندازد . بقای شرکت در دوران جنگ بسته به پای بندی بی کم و کاست به ماموریت و هم راستایی کامل با ان است

تفاوت های تکنیک های مدریتی در دوران صلح و جنگ

  1. صلح : پایبندی به رعایت اداب و رسوم  .  جنگ:تخطی از اداب و رسوم
  2. صلح : تمرکز روی مباحث کلی .     جنگ :تمرکز روی اهداف و مباحث خیلی جزیی
  3. صلح: استخدام های بزرگ و گسترده .     جنگ: استخدام و همچنین تعدیل نیرو
  4. صلح:برنامه ای اقتضایی دارند  .      جنگ: امید به شانس
  5. صلح: برنامه برای فرهنگ شرکت .        جنگ:جنگ فرهنگ را تعیین میکند
  6. صلح: میکوشد بد دهنی نکند  .            جنگ: تعمدا بددهنی میکند
  7. صلح: بزرگ کردن بازار .               جنگ:دست یافتن به بازار
  8. صلح: تحمل انحرافات در کنار خلاقیت .     جنگ:اصلا گذشت ندارد
  9. صلح: صدایش را بالا نمیبرد .           جنگ: به ندرت معمولی صحبت میکند
  10. صلح: کمینه کردن تعارض ها           جنگ: تشدید تناقض ها
  11. صلح: جلب همراهی کارمندان .         جنگ:نه به دنبال اجماع است و نه اختلافات را تحمل میکند
  12. صلح: اهداف بزرگ و مهیج تعیین میکند .    جنگ: بدون هدف و حتی فرصتی برای فکر کردن به اهداف

گرفتن بازخورد از کارمندان

ساندویچ کثافت : اگر دادن بازخورد به افراد را با تعریف کردن شروع کنید پذیرش بسیار بیشتری نسبت به بازخورد شما خواهند داشت .سپس میتوانید پیام دشوار را به او منتقل کنید

چالش ها :

  1. بیش از اندازه رسمی است
  2. دوقتی دو سه بار انجامش دادید اصالتش را از دست میدهد
  3. مدیران اجرایی با سابقه تر سریعا این رو تشخیص میدهند و روی انها بازخورد منفی دارد

کلید های دستیابی به مهارت گرفتن بازخورد

  1. اصیل باشید
  2. از جای درستی ورود کنید
  3. موضوع را شخصی نکنید
  4. کسی را جلو هم رده هاش مسخره نکنید
  5. بازخورد چیزی نیست که برای همه یکسان باشد

بازخورد گفت و شنود است نه تک گویی.اجازه بدهید که کارمندتان هم صحبت کند .کارمند شما باید بیشتر از شما راجب کارش اطلاعات داشته باشد

بازخورد مکرر

پس از احاطه به کلید های بازخورد انها را تمرین کنید .اجازه بدهید کارمندان شما با طرز تفکر شما اشنا شوند .این کار دو نتیجه مثبت دارد :

  1. بازخورد ها در شرکتتان شخصی نخواهد بود
  2. افراد با بحث ، در مورد خبر های بد کنار خواهند امد.

ارزیابی مدیر عامل

دو جنبه ارزیابی مدیر عامل

  1. استراتژی : تعیین تمامی شرایط کارمندان ،‌اهداف و ….
  2. تصمیم گیری :تصمیمات فوق العاده از مدیر عامل هایی بر می اید که ترکیب گلچینی از هوش ، منطق و شجاعت را از خود به نمایش بگذارند

برای اجرایی کردن تصمیمات شرکت باید :

  1. ظرفیت انجام این کار را داشته باشد
  2. جایی باشد که همه کارمندان بتوانند کارها را به سرانجام برسانند .

پاسخگویی کارمندان

ابعاد پاسخگویی:

  1. قول ها :وقتی تعهد میدهی باید پای قولت بایستی .اگر کارمندی بد قولی کرد تمامی افراد سازمان را مایوس میکند و میتواند واگیر دار باشد
  2. تلاش ها : اگر بخواهیم شرکت تراز اولی داشته باشیم باید کارمندان تلاششان در حد شرکت های تراز اول باشد .اگر کسی اینچنین نیست باید مورد بررسی قرار گیرد
  3. نتایج : اگر کسی نتوانست به نتیجه ای که قول داده است باید از جهات زیر مورد بررسی قرار گیرد
  • کارکشتگی آن کارمند
  • میزان دشواری کار
  • میزان حماقت در ریسک : نباید کارمندتان را به خاطر پذیرفتن ریسک های خوب توبیخ کنید . اما همه ریسک ها هم خوب نیستند

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + هفده =