در این قسمت می خوانیم :
- پشت خودتون را بخارانید (کس نخارد پشت من جز…)
- شروع به ساخت چیزی کنید
- زمانی برای هیچ بهانه ای نیست
- روی ماسه ها یک خط بکشید
- بیانیه ماموریت غیر ممکن است
- جذب منابع مالی خارجی، آخرین راهکار است.
- شما کمتر از آنچه تصور می کنید احتیاج دارید
- یک بزینس را شروع کنید و نه یک استارت آپ را
پشت خودتون را بخارانید (کس نخارد پشت من جز…)
• ساده ترین راه و سر راست ترین راه برای ایجاد یک محصول عالی یا سرویس عالی این است که یک چیزی که خودتون نیاز به استفاده اش را دارید بسازید.
• نیازی به ایجاد فوکوس گروپ ، تحقیقات بازاریابی، یک فرد واسط ندارید. ما خارش داریم لذا باید خودمون آنرا بخارانیم.
• زمانی که مساله خودتون را خودتون حل کردید، نور وارد می شود. شما دیقیقا می دانید که پاسخ صحیح چیست.
• بیل باورمن به این فکر افتاد که تیمش به یک کشفش دو سبک تر و بهتر نیاز دارد لذا به کارگاه خانوادگی اش رفت و رزین را به داخل فر مافین تزریق کرد و اینگونه روح کفش نایکی در فر مافین متولد شد.
• زمانی که شما آنچه دقیقا خودتون احتیاج دارید می سازید ، شما دقیقا می دانید که کیفیت آنچه ساخته اید چقدر است و نیاز به واسطه برای فهم آن ندارید.
شروع به ساخت چیزی کنید
• داشتن ایده ebay ، هیچ ارتباطی به ایجاد یک ebay واقعی ندارد. آنچه انجام می دهید مهم است و نه آنچه در مورد آن فکر می کنید یا برنامه ریزی می کنید.
• فکرمی کنید ایده شما ارزشمند است ؟ پس بروید و آنرا بفروشید و ببینید بابت آن چه بدست می آورید.
• خیلی نه ، دقیقا پاسخ شماست. تا زمانی که شما بطور واقعی شروع به ساخت چیزی می کنید ، اون ایده عالی شما فقط یک ایده است.
• مهمترین چیز این است که شروع کنید
• ایده ها ارزان هستند و بسیار فراوانند. مهم توان اجرای آنهاست
زمانی برای هیچ بهانه ای نیست
• بیشترین بهانه ای که مردم می گویند این است که ” فرصت کافی نداشتم”. آنها ادعا می کنند آنها عاشق ایجاد یک شرکت هستند، یا عاشق یادگیری یک ابزار موسیقی هستند یا میخواهند یک اختراع را بازاریابی کنند ، یک کتاب بنویسند یا هر چیز دیگر اما آنها فقط ساعت کافی در روز برای این کارها ندارند.
• بس است دیگه ، همیشه زمان کافی وجود دارد اگر بدرستی استفاده شود. حتی لازم نیست کار روزانه خود را برای بدست آوردن زمان تعطیل کنید. وارد کار شوید و روی پروژه تون در شب ها کار کنید.
• بجای تماشای تلوزیون یا بازی با موبایل ، روی ایده تون کار کنید.
• بجای اینکه در ساعت ۱۰ به تخت خواب بروید ، ساعت ۱۱ بروید.
• به خودتون اجازه ندهید که بهانه بیاورد. این بطور کامل مسئولیت شماست که آرزوهایتان را تحقق بخشد.
• این را هم در نظر داشته باشید که یک زمان عالی ، خودش سراغ شما نمی آید. شما همیشه یا خیلی جوان هستید ، یا خیلی پیر ، یا مشغول یا از کار افتاده یا هر چیز دیگر.
روی ماسه ها یک خط بکشید
• همانطور که می روید ، در نظر داشته باشید چرا شما دارید کاری را که انجام می دهید ، انجام می دهید.
• یک بزینس عالی یک دیدگاه دارد و نه فقط یک محصول یا یک سرویس
• شما باید به چیزی معتقد باشید. نیاز به یک ستون فقرات دارید.
• باید بدانید برای چه دارید می جنگید.
• برای همه کسانی که عاشق شما هستند ، کسانی هم هستند که از شما متنفر هستند. اگر هیچ کسی از آنچه می گویید ناراحت نشود ، به این معنی است که به اندازه کافی فشار وارد نکرده اید. یا به احتمال زیاد کسل کننده هم هستید.
• بیشتر مردم از ما متنفر هستند زیرا محصول ما کارهای کمتری از رقبای آن انجام می دهند
• ما به همان اندازه به خاطر کارهایی که محصولمان انجام نمی دهد افتخار می کنیم که بخاطر کارهایی که انجام می دهد
• ما محصولاتمون را را ساده طراحی می کنید زیرا معتقد هستیم بیشتر برنامه ها بسیار پیچیده هستند.
• اگر چیزی که می سازیم برای بسیاری مناسب نیست ، اوکی است. ما آرزو می کنیم که تعدادی از مشتریان خود را از دست بدهیم اگر به این معنی باشد که بقیه عاشق سادگی محصول ما باقی بمانند.
• اگر ندانید به چه اعتقاد دارید ، هر چیزی برای شما یک جر و بحث خواهد بود.
بیانیه ماموریت غیر ممکن است
• این بسیار متفاوت است بین اینکه واقعا برای یک چیزی مقاومت کنید یا اینکه در بیانیه ماموریت شما گفته شده باشد که شما از یک کار حمایت می کنید.
• مثال دفتر اجاره ماشین و یک بیانیه ماموریت پر آب و تاب و فرش کثیف و نبود هیچ فردی در دفتر
• پشتیبانی از ایک ایده و هدف فقط نوشتن در باره آن نیست. باید به آن اعتقاد داشت و آنرا زندگی کرد.
جذب منابع مالی خارجی، آخرین راهکار است.
• هسته اولیه سرمایه ما از کجا باید تامین شود؟
• بیشتر مردم فکر می کنند این سرمایه از بیرون باید جذب شود
• اگر شما دارید چیزی مثل کارخانه یا رستوران می سازید ، قطعا به چنین سرمایه ای احتیاج دارید اما بیشتر شرکتها به زیرساخت گران قیمتی احتیاج ندارند بخصوص در روزگار فعلی
• ما در اقتصاد سرویس محور زندگی می کنیم
• بزینس های سرویسی نظیر مشاوره ها ، شرکتهای نرم افزاری ، برنامه ریزان ازدواج ، طراحان گرافیک و صدها مورد دیگر برای شروع به سرمایه احتیاج ندارند. اگر شما چنین بزینس هایی را می خواهید راه بندازید بدنبال جذب سرمایه های بیرونی نروید.
• تا میتوانید حداقل سرمایه بیرونی را استفاده کنید
• خرج کردن پولهای دیگران به نظر خیلی خوب می آید اما باعث می شود یک بینی بیشتر را همراه خود کنید و این به این معنی است که کنترل خود را از دست می دهید.
• وقتی سرمایه ای از بیرون جذب می کنید باید به آنها پاسخگو باشید.
• خرج کردن پولهای دیگران اعتیاد آور است.
شما کمتر از آنچه تصور می کنید احتیاج دارید
• آیا واقعا به ۱۰ نفر احتیاج دارید یا با ۲ یا ۳ نفر هم کارتون انجام می شود؟
• آیا واقعا به ۵۰۰ هزار دلار احتیاج دارید یا ۵۰ هزار یا ۵ هزار دلار هم کارتون راه می افتد
• آیا واقعا ۶ ماه زمان لازم دارد یا ۲ ماهه هم می شود
• آیا واقعا یک دفتر بزرگ لازم دارید یا یک دفتر اشتراکی هم کافی است
• آیا واقعا به خرید تبلیغات احتیاج دارید یا راههای دیگری هم برای جلب توجهات هست؟
• آیا واقعا به حسابدار احتیاج دارید یا خودتون با نرم افزار ساده حسابداری کارتون راه می افتد؟
• آیا واحد ای تی لازم دارید یا می توانید خدمات ای تی را برون سپاری کنید؟
• آیا واقعا به یک فروشگاه احتیاج دارید یا اینکه می توانید محصولات تون را آن لاین بفروش برسانید؟
• شما نکته را گرفتید ، شاید کم کم به یک فضای بزرگتر احتیاج داشته باشید اما الان نه
• زمانی که محصول اول خود را عرضه کردیم ، ما آنرا ارزان در آورده ایم. ما دفتر خود را نداشتیم . از فضاهای اشتراکی استفاده می کردیم و حتی فقط با یک سرور کارمون را شروع کردیم. ما تبلیغات نکردیم و از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات آن لاین شروع کردیم. ما کسی را استخدام نکردیم که پاسخ ایمیلهامون را بدهد . موسس شرکت خودش پاسخ ایمیلها را می داد. همه چیز هم به خوبی پیش می رفت.
• بسیاری از کمپانی های بسیار خوب از گاراژ کارشون را شروع کرده اند و شرکت شما هم می تواند چنین باشد.
یک بزینس را شروع کنید و نه یک استارت آپ را
• استارت آپ یک مکان جادویی است . یک جایی است که هزینه ها مشکل دیگری است.
• مساله ای که این محل جادویی دارد این است که آن فقط یک داستان پریان است.
• حقیقت این است که در هر بزینسی ، جدید یا قدیمی ، با قواعد اقتصادی مشترکی رودر رو هستند. درآمدها وارد می شوند و هزینه ها خارج می شوند. یا سود ایجاد می شود یا زیان
• استارت آپ ها می خواهند این واقعیت را نادیده بگیرند.
• بزینسی که مسیری برای سود آوری ندارد بزینس نیست . یک سرگرمی است.
• بجای ایده استارت آپ یک بزینس واقعی را شروع کنید
• بزینس واقعی باید با مسائل واقعی نظیر صورتحسابها و پرداخت حقوق مواجه شود. بزینس واقعی باید نگران سودآوری از روز اول باشد. بزینس های واقعی به مشکلات با گفتن این جمله ماسک نمی زنند. ” این اوکی است . ما یک استارت آپ هستیم”