خلاصه کتاب The Productivity Project – نوشته Chris Bailey – قسمت دوم

ادامه:
۱۱ – “کارهای با بیشترین بازدهی” مستحق بیشترین وقت شما هستند: به کار های واقعی خود بیشترین زمان، توجه و انرژی خود را اختصاص دهید. عزم کمتری برای کار های با بازدهی کم بدهید، مانند تماس های کنفرانس، ایمیل ها، نگهداری وب سایت ها و جلسات.
۱۲ – “غیر ضروری را کوچک کنید“: قانون پارکینسون می گوید که یک کار همیشه به اندازه ای بزرگ می شود تا اشغال کند همه زمانی را که شما برای به اتمام رسیدنش مشخص می کنید. این قانون مخصوصا برای کار های نگهداری کم بازده صدق می کند. آنها “شیرینی کار” هستند، آسان و سریع. آنها احساس رضایت خوبی به شما می دهند ولی احساس بهره وری پایینی به شما می دهند. در صورت امکان، کار های کم بازده را کمتر انجام بدهید. ببینید آیا می توانید جلسات، تماس های تلفنی، و پروژه هایی که وقت شما را احتیاج دارند را کاهش دهید ولی هنوز شما بصورت مماس به آن مشغول باشید.

۱۳ – “غیر ضروری را حذف کن“: در صورت امکان، کارها را محول کن. بعضی کارهای کم بازده-وقت گیر- تعمیر نگهداری، به دخالت مستقیم شما احتیاج ندارند. پیدا کنید که وقت شما چقدر می ارزد و چقدرآن کار مشخص کم بازده زمان لازم دارد. اگر از لحاظ مالی منطقی است، آن را به شخصی که علاقمند است، با صرف پول بسپارید. شما همچنین می توانید کسی را استخدام کنید که کارهای شخصی و حرفه ای شما را انجام دهد. فریلنسر های واجد شرایط را به استخدام درآورید و به آنها پول خوبی بدهید. بهترین کارکنان را با صرف کمترین هزینه آموزش و راهبری، بدست خواهید آورد.
۱۴- “خالی کردن ذهن خود“: هدف ذهن شما، کشف چیزها، چاره یابی موانع، و یافتن ایده های جدید است. از آن به عنوان تاسیسات انبار ذهنی برای کارها، اهداف، نقشه ها، ایده های انباشته شده استفاده نکنید. نگهداری این داده در ذهن کاری استرس زاست و جایگاه هر مورد از دست می رود. متخصص بهره وری David Allen توضیح می دهد که ذهن شما برای نگهداری ایده ها نیست، بلکه برای داشتن ایده است. برای خالی کردن ذهن، یک “brain dump” انجام دهید و لیست کارها، برنامه ریزی ها و باقی یادآوری های خود را خارج کنید. دفترچه هایی را فراهم کنید تا وقتی که ایده ها، اهداف  و کارهای جدیدی فرا می رسند، آنها را یادداشت کنید.
۱۵ – “اضافه کردن نقاط داغ“: برای بدست آوردن بهترین تصویر زندگی تان، چگونه می خواهید بهبود دهید و اینکه در آینده می خواهید به چه شکل باشد، به کارها، فعالیت ها، برنامه ریزی و اهداف خود از فاصله ۱۰،۰۰۰ فوت بالاتر نگاه کنید. با استفاده از ایده نقاط داغ Meier، این دید را پیدا کنید. به نقاط داغ مانند “دسته بندی زندگی خود” نگاه کنید. همه لیست های خود را در این هفت دسته بندی قرار بدهید: “ذهن، بدن، احساسات، شغل، مالی، روابط و خوشی”. این به شما از کارهایی که دارید برنامه ریزی می کنید و انجام می دهید،  یک دید کلی می دهد.
۱۶ – “سنجیده تر شدن“: به طور متوسط، مردم فقط ۵۳% مواقع، توجه شان را تمرکز روی یک کار می کنند. بعد از آن ذهنشان سرگردان می شود. قدم های لازم را بردار تا “ماهیچه توجه” را تقویت کنید. متخصصین عصبی توضیح می دهند که اعمال توجه، شامل درگیر کردن بخش تمرکز و برنامه ریزی مغز شماست – قسمت اجرایی مرکزی – به اضافه کارکردهای هشیاری و تمرکز مغز. هر دو قسمت را تقویت کن تا توانایی توجه شما بهبود پیدا کند.
۱۷ – “هنر انجام دادن یک کار“: برای تقویت توجه، روی یک کار تمرکز کن. این برخلاف مولتی تسکینگ است، که هیچ وقت بهره ور نیست. وقتی که روی یک تک کار تمرکز می کنید، شما توجه تان را روی یک مورد هدایت می کنید. از تکنیک Pomodoro برای یک کار استفاده کنید: روی یک کار به صورت عمدی به اندازه ۲۵ دقیقه تمرکز کنید; استراحت ۵ دقیقه ای داشته باشید; وقتی که شما ۴ بار کار های ۲۵ دقیقه ای انجام دادید، ۱۵ دقیقه استراحت کنید. این کار را در طول روز تکرار کنید.
۱۸ – “دزدان توجه“: شما در طول روز با میلیون ها وقفه مواجه می شوید. ایمیل ها، پیام ها، تماس ها، هشدارهای کامپیوتر و غیره. هر بار که یکی از اینها توجه شما را می دزدند، می تواند به اندازه ۲۵ دقیقه طول بکشد که شما دوباره تمرکز خود را بدست بیاورید. تحقیقات موسسه Basex  شرح می دهد که وقفه ها و بازه برگشت از آن، ۲۸ درصد زمان کاری کارمندان را می دزدند. برای اجتناب از این قاتلان بهره وری، اعلان ها و اخطار ها را غیر فعال کنید.
۱۹ – “ایجاد فضا“: شما وقتی که سر کار هستید، نمی خواهید که ذهنتان از کار اصلی سرگردان و منحرف شود. ولی در اوغات دیگر، یک ذهن جستجوگر می تواند یک چیز با ارزش باشد. برای مثال ، خیلی از افراد، بهترین ایده ها، زیر دوش حمام به ذهنشان خطور کرده است، جایی که ایده ها آزادند که مانند حباب به روی سطح بیایند. گاه و بی گاه زمان برای پرسه زدن ذهن فراهم کنید – ولی از روی استراتژی این کار را انجام دهید.
۲۰ – “چرا اینترنت بهره وری شما را می کشد“: اینترنت، یکی از حواس پرتی های اصلی عصر مدرن، می تواند وقت شما را هدر بدهد و بهره وری شما را خراب کند. بسیاری از روال ها و فعالیت ها، سرگرم کننده و جذاب نیستند، ولی در هر حال باید انجام بشوند. در مقابل اینترنت، با سایت های وسوسه کننده و سرگرمی هایش بسیار جذاب و سرگرم کننده است. کارهای روتین شما برای کسب توجه و اشتیاق شما، نمی توانند با اینترنت رقابت کنند. اینترنت هربار پیروز خواهد شد. استراتژی همیشگی مقابله با وسایل الکترونیکی دزد توجه را، برای اینترنت به کار ببرید. وقت هایی که روی کار یا پروژه مهمی تمرکز کنید، اینترنت را قطع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − چهارده =